Tiedote: Kanerva peräänkuuluttaa terrorismin kitkemistä sen alkulähteillä

Turku, 23.3.2016

Kanerva peräänkuuluttaa terrorismin kitkemistä sen alkulähteillä

”Etyjin parlamentaarisen yleiskokouksen puolesta tuomitsen jyrkästi eiliset raa’at terroristihyökkäykset Brysselissä Zaventemin lentokentällä ja Maelbeekin metroasemalla Euroopan Unionin toimielinten läheisyydessä. Iskut vaativat monta viatonta ihmishenkeä ja lukuisia muita haavoittui. Nämä barbaariset teot eivät kohdistu vain Belgiaa, vaan koko sivistynyttä maailmaa vastaan”, Kanerva toteaa.

”Sivistyneellä maailmalla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin toimia entistä päättäväisemmin ja tehostaa yhteistyötämme, jotta tämänkaltaista väkivaltaa ja epäinhimillisyyttä kannattavat toimijat ja ryhmät saadaan hajotettua. Käytännössä se tarkoittaa esimerkiksi tehokkaampaa tiedustelutietojen vaihtoa, parempia turvallisuuskäytäntöjä ja aktiivisempaa työtä väkivaltaisia ääriliikkeitä vastaan sekä omassa yhteiskunnassamme että ulkomailla. Näitä toimia ei voi eristää pyrkimyksestä lopettaa terrorismi sen alkulähteellä, mikä sisältää tuen poliittiselle ratkaisulle Syyriassa ja muissa hauraissa valtioissa, joissa terroristiryhmät ovat saaneet jalansijaa. Puuttuminen tähän murhaavaan vitsaukseen edellyttää yhteisiä ponnisteluja yhteisöjen, uskonnollisten johtajien, yhteiskuntien ja hallitusten välillä”, Kanerva jatkaa.

”Syvimmät osanottoni uhrien omaisille sekä Belgian kansalle ja hallitukselle. Toivotan myös pikaista paranemista iskuissa haavoittuneille”, Kanerva toteaa lopuksi.